Live Like A Local

7 november 2017 - Beijing, China

Hallo allemaal!

Ondertussen ben ik alweer een aantal dagen over de helft van mijn study abroad tijd. De tijd blijft overduidelijk niet stil staan. Zoals de titel laat zien voel ik mij steeds meer een inwoner van de grote stad. Natuurlijk voelde ik mij in het begin al vrij snel thuis maar hiernaast ben ik ook opzoek naar het echte local gevoel ondanks mijn ‘’korte’’ verblijf. Hoe ik dit doe in Beijing, vertel ik jullie graag door terug te blikken op de afgelopen maand.

(Half oktober 2017) De eerste maand studeren zit erop, we hebben dan ook steeds meer onze schoolroutine gevonden. Elke dag ga ik naar school van 08:50 tot +/- 16:00 a 16:30. In de ochtend heb ik altijd Chinese les, vervolgens eten we in de kantine tussen 11:30-13:30. Een lange pauze maar met de vele kantines op de campus (de campus is mega groot) zijn we altijd wel even zoet met het uitkiezen van ons eten en het bijkletsen in de zon. In de middag heb ik Business lessen over verschillende onderwerpen van de historie tot en met het milieu in China. Nu ik meer gewend ben aan het leren, gaan we na school ook weleens naar de bibliotheek om te studeren, volgende week heb ik mijn tentamen… Spannend! Maar hiernaast was er ook nog ruimte voor wat leuke activiteiten in de avond. Zo ging ik naar mijn eerste Chinese opera in het Liyuan Theater. Een opera waarvan ik wist dat het niet hetzelfde zou zijn als in Verona maar waar ik zeker nieuwsgierig naar was. Door mijn culturele opvoeding van mijn ouders dacht ik dat ook deze soort opera mij zou liggen. Zo’n anderhalf uur later, buikpijn van het lachen, soms slaapwekkend en een geweldige avond rijker moet ik toch zeggen dat de verhalen rondom de Chinese opera waar zijn. De tonen liggen met de Chinese taal al heel anders dan de westerse taal, laat staan tijdens een operastuk. Het klonk heel schel en schreeuwerig in onze oren. De vrouwelijke speelster zong hiernaast ook nog eens ontzettend hoog maar dan met een schel randje. Ondanks dat er natuurlijk zoals bij elke opera wel iemand dood ging, was het stuk ook erg komisch wat ik dan weer niet verwacht had. Al met al erg leuk om uit te proberen maar een groot officieel stuk van vier uur sla ik toch even over.

Na een cultureel avondje onder de locals had ik de smaak te pakken en zo nam ik mij voor om mij meer te gaan mengen tussen de locals of ieder geval te doen als een local 😉. We wonen hier tenslotte toch voor een half jaar en zijn geen toeristen. Zo gingen we op een vrijdagavond heerlijk een avondje naar de bioscoop. Naast dat de IMAX film Kingsman: The Golden Circle erg goed was, was het ook super leuk om lekker burgerlijk naar de bioscoop te gaan. De volgende dag was het tijd om een bezoek aan de kapper te brengen. Nadat ik en Chris naar binnen liepen werden we meteen aan onze arm meegetrokken naar de wastafel. Onze haren werden gewassen en desondanks dat de massage stoel wel erg kort was en ik er bijna afgleed leek het net alsof ik in Nederland was. Vervolgens werd ik op een stoel gezet en moest ik maar even in mijn beste Chinees (handgebaren en google plaatjes) laten weten hoe ik geknipt wilde worden. Op hoop van zegen en zonder een relaxt kappers gevoel heb ik daar zo’n 1.5 uur gezeten. Maar wat ben ik er blij mee! Het blijkt wel weer dat er een hoop verricht kan worden zonder elkaar te kunnen verstaan.

Ondertussen zijn we een weekje verder en heb ik mijn eerste tentamen gehad. Het was best oké, maar Chinees leren valt mij toch zwaarder dan gedacht. Ook kom ik erachter dat ik totaal niet grafisch ben ingesteld waardoor ik de karakters maar moeilijk kan onthouden, hoe vaak ik ze ook opschrijf. Ondanks de taal sta ik wel elke week een echte Chinese sport te beoefenen in het olympisch stadion van mijn campus, namelijk badminton! Tussen een aantal 60+ers die nog alle kanten oprennen speel ik ongeveer één keer per week met mijn Chinese vriendinnen badminton. Grace en Vanessa spelen al wat langer maar dat mag zeker de pret niet bederven, ik heb zelfs al een eigen racket in het bezit! Grace en Vanessa zijn overigens hun Engelse namen, van zichzelf hebben zij Chinese namen maar voor het gemak hebben de meeste Chinezen hier ook een Engelse naam. En zo heb ook ik hier een Chinese naam gekregen, waar ik ondertussen al helemaal aan gewend ben. Ik stel mezelf ermee voor en gelukkig is hij ook niet zo moeilijk te onthouden, mijn Chinese naam is Sāngnà 桑娜

Naast een aantal nieuwe Chinese vrienden waren we eind oktober ook te vinden bij wat nieuwe barretjes en restaurants. Zo gingen we naar Leaping Beer Brewery, een hip tentje bekend onder locals & expats. Ook gingen Laurien en ik uiteten met Telma (uit Finland) en Charlotte (uit Frankrijk) welke wij hebben ontmoet op onze reis in Inner-Mongolië. Hiernaast heb ik gesproken met een drietal bedrijven welke voor mij interessant waren op de Career Fair, dit werd georganiseerd op Peking University en was ik met Ciaran mee geweest naar een housewarming van een aantal Ierse vrienden die nu werken en leven in Beijing. Je kan dus wel stellen dat ik echt mijn draai heb gevonden in Beijing.

Vervolgens was het de 31ste ook nog eens Halloween en vierde ik dit ‘’populaire’’ feest, net als veel Chinezen en internationals, mee. Aan alle versiering in de winkels, restaurants en clubs lag het zeker niet. Dat Halloween hier zo’n ding is maar ik over anderhalve maand geen kerst vier is overigens wel een gek idee. De Halloween avond begon met een etentje waar ik samen met Lorena (verkleed als heksen) naartoe ging. Het etentje was van de MeetUp groep: Girls Gone International, in de TacoBar in Sanlitun, toevallig een van onze favoriete tentjes. Cocktails en taco’s, dé perfecte combinatie. MeetUp is een app waarvoor je je aanmeld en je je kan voegen in groepen op basis van je interesses. Zo heb je bijvoorbeeld elke dinsdag, vrijdag of zondag verschillende borrels waar je expats en locals kan ontmoeten. Super leuk! Zodoende kwamen wij ook in dit geval bij de Girls Only groep en ontmoette ik deze avond andere meiden welke wonen en/ of werken in Beijing. Na het etentje zijn we uit gegaan in een club met een aantal bekenden die we ontmoet hebben in Inner-Mongolië. Zij komen allemaal uit andere landen in Europa en studeren op een andere universiteit in Beijing. Super leuk om contact te hebben met zoveel verschillende mensen en nationaliteiten, we hebben ons goed vermaakt!

Voor nu zit het erop voor een aantal mensen uit onze groep van de Hogeschool Utrecht. Zij gaan volgende week terug naar Nederland omdat ze het 10 weken programma volgden. Een heel gek idee dat het voor hun er alweer opzit en wij over een paar maanden op hetzelfde punt gaan komen…

Voor nu is het gelukkig nog volop genieten en staan er weer veel leuke uitjes op het programma, zo ga ik over 2 weken naar Xi’an (+ naar het Terracottaleger), naar Shanghai in December en een bijzonder huisgenoot-uitje met Denice waar wij nu al niet op kunnen wachten namelijk naar Disneyland Shanghai!!!

Hoe kerst en oud en nieuw zullen verlopen is nog een groot raadsel omdat ze het hier niet vieren, maar ach anders zetten we zelf wel een boom in ons kleine Chinese tweepersoonskamertje.

Veel liefs vanuit het nu nog herfstachtige Beijing en tot snel!

Stay Tuned! Liefs Sanne

1. Marjan:
    7 november 2017
    Prachtige ervaringen doe je zo op Sanne. Zo blijf je nog in China als het zo bevalt. ;)
  2. Dieke en Darryl:
    7 november 2017
    Wat klinkt dat allemaal ontzettend gaaf zeg Sanne! Lang niet gesproken maar leuk om dit te lezen! Geniet ervan! X
  3. Opa:
    7 november 2017
    Wat en geweldig verhaal weer, Sangá😃. Super dat je zo geniet en wat gaaf dat je ook naar het Terracottaleger gaat. Geniet ze nog lekker😘
  4. Dick:
    7 november 2017
    Wat goed Sanne, het leest als een heerlijk reisverhaal. We kijken uit naar je volgende deel.
    Dikke kus,
  5. Els Raes:
    7 november 2017
    Prachtig verhaal lieve schat fijn dat je het zo naar je zin hebt geniet er maar lekker van dikke knuffel😘😘van ons
  6. Hortense Otten:
    8 november 2017
    Hoi hoi! Hier is het ook herfstachtig maar doen we hele andere dingen. Zoals PTA's nakijken. Heerlijk dat jr je dromen waarmaakt.💋
  7. Annabel:
    Heerlijk om te lezen!
  8. Bep:
    8 november 2017
    Geweldig. .... wat een ervaring. .. leuk om te lezen. Succes met je tentamens. Lieve groetjes. X