Mijn eerste weken in China

16 oktober 2017 - Beijing, China

Nĭ hăo allemaal!

Al voordat ik vertrok nam ik mij voor om een blog te gaan bijhouden. Ondertussen begin ik morgen alweer aan mijn 7de week in het mooie Beijing en wordt het eens hoog tijd dat ik jullie op de hoogte breng van mijn leven en activiteiten hier. Omdat ik ondertussen een boekwerk aan ervaringen moet samenvatten splits ik het kort op in weken. Veel lees plezier en ik neem mezelf vanaf nu voor vaker te schrijven.

Week 1: Samen met Denice ben ik vanaf Schiphol op het vliegtuig gestapt. Aangekomen in Beijing kwam de dikke warme stinklucht ons meteen tegemoet. Maar dit was geen voorbode voor de andere dagen want we hebben vrijwel constant mooi weer gehad met tropische temperaturen. Naast het bijkomen van de reis en het settelen in de dormitory heb ik ook een paar uitstapjes gemaakt, waaronder naar het Jingshan park, de Bell & Drum tower, de hutongs (Chinese (traditionele) steegjes/ straatjes) en waren we druk bezig met zoveel mogelijk proberen af te dingen bij de Pearl Market (alle foto's van mijn ervaringen zijn onderaan te vinden). Als afsluiter van de week hadden we de officiële jaaropening van de universiteit waarbij we eenmalig allemaal hetzelfde schooluniform moesten dragen.

Week 2: Tiananmen Square & de Taishan Mountain
Deze week zijn de eerste lessen chinees begonnen. We moeten vooral de klanken goed oefenen. Verder hebben we nog veel vrij in de middag en is het nog steeds prachtig weer. Op een warme donderdagavond zijn we dan ook naar Tiananmen Square (Plein van de Hemelse Vrede) geweest voor de vlaggenceremonie. De soldaten zijn getraind om precies 108 passen per minuut te maken, met 75 cm ruimte tussen elke voet. Het zag er dan ook erg strak uit. Daarna zijn we doorgelopen naar Qianmen street, een superleuke boulevard-achtig winkelstraat. Maar toch stond deze week vooral in het teken van onze eerste reis buiten de grote stad, namelijk naar de Taishan Mountain. Op zaterdag vertrokken we om half 6 ‘s avonds met de metro richting Beijing South Railway Station. Om vervolgens met een 2 uur durende treinrit aan te komen in Tai’an [Sidenote: Men kent het fenomeen oortjes voor je telefoon blijkbaar niet. Ik luister ondertussen mee met 2 verschillende films, een voetbalwedstrijd en een spelletje…]. Rond een uur of 23:00 begonnen we aan onze nachtwandeling naar de top om op tijd boven te zijn voor zonsopkomst. De berg bestaat uit 6666 traptreden en is erg geliefd onder de chinezen/ Aziaten. Voor westerlingen is het bewandelen van deze berg vrijwel onbekend, toch is het een van de meest beklommen bergen ter wereld, we waren met onze tocht in het donker dan ook zeker niet alleen. Met hoofdlampjes op en onze wandeloutfit aan hebben we de berg in ongeveer 3 uur en 20 minuten bewandeld. Het is zo’n 9 km omhoog. Rond 04:00 hebben we dikke jassen gehuurd voor 10 Yuan (€1). Deze hadden we wel echt nodig, 2 uur voor zonsopgang is het namelijk het koudste moment van de nacht. Bij de top hebben we iets meer dan een uur nog gewacht, samen met heel veel anderen (voornamelijk chinezen). Het was geweldig toen de zon opkwam en we alles in het licht zagen i.p.v in het donker. De natuur was hier prachtig!

Week 3: Deze week ben ik voor het eerst een volle week bezig met school. Want ja, daar kom ik natuurlijk voor … ;)

Week 4: De Chinese Muur
Week 4 stond naast steeds meer karakters leren, in het teken van de Chinese muur. Aan het einde van de week, op vrijdagochtend om 06:00, stonden Chris, Laurien en ik beneden klaar met onze grote backpack met slaapzak en matrasje om de route van Jiankou naar Mutanyu te beginnen. In de avond zullen we overnachten in een van de wachttorens op het ongerestaureerde deel en vervolgen we onze weg weer op zaterdag.

Afgezet door de taxichauffeur in Xizhazi Village vroegen we de juiste route aan een vrouwtje, welke ons de linkerzijde aanwees. Vervolgens kwam er een auto langs en die wees ons de rechterzijde aan. Zo gaat het dus 9 van de 10 keer. We dachten, laten we het nog een keer vragen aan een ander persoon. Hij zei ons rechtdoor te lopen en naar links te gaan voor de opstapplek richting Jiankou. Niet veel later sloegen wij linksaf en liepen we de bossen in, stijl omhoog. We kwamen steeds hoger en elk punt werd al mooier. Het was zwaar maar de tijd vloog voorbij. Zo’n 1,5 a 2 uur later waren we helemaal bovenaan en raakten we de eerste toren aan op de Chinese muur. We waren dolblij! Voor 5 yuan moest je de ladder gebruiken van het mannetje die de toren ‘’bewaakt’’/ gebruikt als zijn inkomstenbron. Bovenop de toren hadden we prachtig uitzicht en ja, we stonden nu écht op de Chinese muur, het ongerestaureerde deel. Nadat we waren bijgekomen en de tassen hadden afgedaan vroegen we het mannetje van de toren of dit Jiankou was, want nu zal onze tocht pas echt beginnen richting de slaaptoren Zhengbei. Maar het mannetje zei ons dat we al bij de Zhengbei Tower waren, we stonden er nu op. We waren helemaal verbaasd aangezien we onze bestemming van vandaag dus al gevonden hadden. Even balen want we wilden heel graag het Jiankou gedeelte doen maar door het prachtige uitzicht en de gehele ervaring konden we uiteindelijk alleen maar genieten en hebben we helaas door een foutje de verkeerde route genomen. Omdat we vervolgens wat tijd over hadden zijn we nog naar het hoogste punt van de Chinese muur gelopen, de Ox Horn Edge. Daarna zijn we weer terug gegaan naar onze wachttoren waar we de nacht doorbrachten. Met een aantal chinezen (welke professionele fotografen zijn), hebben we gedanst, gelachen en ons chinees proberen bij te spijkeren. De avond viel, en met nog een 4-tal Duitsers en onze boterhammen als avondeten keken we naar de zonsondergang. Na een hele koude nacht met hier en daar een muis zijn we vol goede moed na zonsopgang weer vertrokken richting Mutanyu. We hadden weer een super zonnige dag! Na iets meer dan een uur lopen kwamen we op het gerestaureerde deel uit. Ook maakten we nog wat praatjes met buitenlanders welke een dag wandeling maakten op de muur en pauzeerde we nog een keer tussen alle toeristen, we waren hier niet meer de enigen zoals het was op het ongerestaureerde deel. Om ons avontuur helemaal af te maken gingen we met de rodelbaan naar beneden. Dat was echt een geweldige afsluiter. De Chinese muur was de beste ervaring tot nu toe!

Week 5: Inner-Mongolië
Het is de nationale feestweek in China waardoor we een week vrij zijn. We vertrokken op maandag naar Inner-Mongolië, wat wel een eindje rijden was! Op dinsdag begonnen alle activiteiten, eerst kwamen we aan bij de graslanden van inner-Mongolië en sliepen we in een Mongoolse yurt. Wel was het hier super koud en liep ik met 6 lagen kleding rond. Om onszelf warm te houden hebben we nog gedanst en gedronken na het avondeten rondom het kampvuur met de Mongoolse volkszanger. Het was geweldig! Op woensdag vertrokken we weer vroeg naar de volgende bestemming, de woestijn. Kameelrijden, zand in je schoenen en sleeën van de zandberg, dit kan ik allemaal weer afstrepen van mijn lijstje. O … en slapen in een super luxe hotel!

De volgende dag zijn we naar de Wudangzhao Lamasery geweest. Wudangzhao Lamasery is de grootste en best bewaarde (gebouwd in 1749) Tibetaanse Lamasery in Inner-Mongolië. Erg bijzonder!
De laatste dag was daarna alweer aangebroken maar zeker niet de minste. In Datong zijn we naar de Yungang Grottoes geweest welke zijn gebouwd tussen 460 – 525 n.Chr. Weer een mooie afsluiter van deze bijzondere week.

Week 6: Verjaardagsweek en een bezoek aan de Verboden Stad
Eenentwintig jaar worden in China. Dat was een gek idee maar wat heb ik mij jarig gevoelt! Op dinsdagavond om 00:00 werd ik toegezongen, kreeg ik taart (lees: in mijn gezicht), deden we de polonaise door de gang en kreeg ik lieve cadeautjes. Ook is Damian vandaag 21 jaar geworden en hebben we hem erna ook meteen even luidkeels toegezongen. Op dinsdagavond heb ik het met de meiden gevierd in een tacobar in het Sanlitun District. Ze verrasten mij met kaarsjes in het gerecht en vervolgens sloten we de avond af met cocktails en uitzicht over de stad op een rooftopbar genaamd, Migas. Donderdag vierde Damian en ik onze 21ste verjaardag samen in een club in Beijing met onze lieve vrienden!

Omdat de activiteiten in Beijing een beetje achterblijven, besloten we na deze feestweek een culturele zaterdag te doen. Ik ging naar de Verboden Stad met Tristan, Denice, Chris, Laurien en het vriendinnetje van Laurien uit Nederland, Hinke! Ik kocht een audiotour wat in het Nederlands was. Zo leerden we veel dingen over de Verboden Stad en de historie van de keizers. Zoals 'vanwaar de naam de Verboden Stad?' Omdat het vroeger verboden was voor mensen van buitenaf, het gewone volk. En was de bouw klaar in 1422 maar werd het zelfs nog gebruikt tot en met 1912. We hebben hier zo'n vier uur gespendeerd, het is ontzettend groot en de moeite waard!

Volgende week heb ik mijn eerste tentamen Chinees waardoor het voor nu even gedaan is met de grote uitstapjes. Maar er staat nog genoeg op de planning! Stay Tuned!

再见 zài jiàn
Veel liefs, Sanne

P.s. voor de bijbehorende foto's kan je boven -en onderaan de pagina klikken op 'foto's'. Vaker mijn ervaringen lezen? Rechtsboven op de pagina kan je je aanmelden voor de mailinglijst.

1. Joost:
    Geweldig Sanne! Succes komende week met je tentamen 😘
  2. Bep:
    15 oktober 2017
    Wauw wat een ervaring.... geweldig. Succes met de taal. Leuk om je te kunnen volgen. Liefs van Gep en Rien. Xx
  3. Els Raes:
    15 oktober 2017
    Waauw Sanne wat een ervaring en zo geweldig om je te volgen
    Wat een avontuur
    Heel veel succes met je chinese taal 👍😘 Els en Jorgen
  4. Lex:
    Thnx for the WOW factor 👍
    Super leuk om te lezen!
  5. Marja de Reuver:
    16 oktober 2017
    Wat een cultuurshock heh? Maar wel een erg mooi land, super dat je het zo naar je zin hebt, succes met studeren maar zeker met genieten
  6. Marjan:
    16 oktober 2017
    Mooi geschreven Sanne, prachtig ervaring doe je op. Succes met je studie. ;)
  7. Maaike, Mark, Mink en Madee:
    17 oktober 2017
    Wat een belevenis!! Geniet er maar lekker van!
  8. Annabel:
    17 oktober 2017
    Goodluck met de tentamens! Keep up the good writing :)